Monday, August 25, 2014

Mengetahui Apa itu Safa dan Marwah

Mengetahui Apa itu Safa dan Marwah

Mengetahui Apa itu Safa dan Marwah  akan lebih jelas Safa dan Marwah adalah  merupakan dua bukit yang terletak dekat dengan Ka’bah. Sejarah Safa-Marwah tidak dapat dipisahkan dengan isteri Nabi Ibrahim As, yaitu Siti Hajar dan putranya Ismail As. Sewaktu Ismail dan Ibunya hanya berdua dan kehabisan air untuk minum di lembah pasir dan bukit yang tandus.

Siti Hajar pergi mencari air pulang pergi dari Bukit Safa menuju Bukit Marwah, Bukit Safaadalah tempat Siti Hajar r.a. memulai mencari air untuk anaknya (Nabi Ismail) menuju ke Bukit Marwah sebanyak 7 kali. Bukit Marwah, Mekah. Tempat berputar kembali menuju bukit Safa dalam melakukan Sa'i dan diulang sampai 7 putaran.

Bukit Marwah merupakan tempat posisi Siti Hajar r.a. di panggil oleh malaikat Jibril untuk diberikan Air Zamzam setelah bolak-balik 7 Putaran. Siti Hajar berjalan bolak balik berulang kali sambil sesekali berlari2 kecil sehingga ketika sampai di bukit Marwah untuk yg ke 7 kalinya, munculah Malaikat Jibril di dekat Ka'bah lalu memanggil Siti Hajar kemudian menghentakkan tumitnya di tanah lalu memancarlah air di tempat itu, Air itu adalah air Zamzam.

Air Zamzam yang merupakan berkah dari Allah, mempunyai keistimewaan dan keberkatan dengan izin Allah, yang bisa menyembuhkan penyakit, menghilangkan dahaga serta mengenyangkan perut yang lapar. Keistimewaan dan itu disebutkan pada hadits Nabi: dari Ibnu Abbas r.a., Rasulullah bersabda: "sebaik-baik air di muka bumi ialah air Zamzam, Air Zamzam merupakan makanan yang mengenyangkan dan penawar bagi penyakit ".

0 comments

Post a Comment